Akta Perundangan Dan Dasar Di Malaysia

~ AKTA PERUNDANGAN DAN DASAR DI MALAYSIA ~

  • Pendidikan Khas bermula sejak awal tahun 1920 untuk masalah ketidakupayaan penglihatan dan ketidakupayaan pendengaran.

  • Pada tahun 1948, pendidikan khas format untuk kanak-kanak buta.

  • Pada tahun 1954, sekolah persekutuan kanak-kanak pekak ditubuhkan.

  • Pada tahun 1978, program pemulihan ke atas pelajar lembam.

  • Pada tahun 1988, program kanak-kanak bermasalah dalam pelajaran.


*************************************************************************************


Deklarasi Hak-hak Kemanusiaan Sejagat

  • Pada 1948, perkembangan pendidikan khas termasuklah hak bagi setiap individu mendapat pendidikan.

  • Ia telah ditegaskan dalam persidangan dunia bertemakan ‘Pendidikan Untuk Semua’. pada tahun 1990 yang menyediakan pendidikan tahap rendah kepada  kanak-kanak dan mengurangkan buta huruf. 


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PPB)

  • Pada 1959, PBB istiharkan Hak Kanak-Kanak Istimewa, mereka diberi hak penjagaan khusus dan bimbingan mengikut keupayaan yang dialami.

  • Ini telah dinyatakan dalam Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak yang diterima pakai oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu pada 1989.


Sumber: https://billayatcom.wordpress.com/2017/08/22/kanak-kanak-pendidikan-khas/

Akta Pelajaran 1961

  •  Dasar pendidikan khas di Malaysia telah dinyatakan bahawa sekolah khas bermakna sekolah yang menyediakan pendidikan khas untuk murid-murid kurang upaya.


Laporan Jawatankuasa Kabinet (1978)

  • Kaji pelaksanaan Dasar Pelajaran melalui perakuan 169 yang merupakan satu titik yang membawa satu penekanan kepada perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia.

  • Kerajaan harus bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah perakuan kerajaan.

  • Penyertaan oleh badan sukarela dalam memajukan kanak-kanak cacat hendaklah digalakkan.


Akta Pendidikan 1996

  • Merupakan pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961.

  • Memantapkan sistem pendidikan kebangsaan sejajar cita-cita Malaysia.

  • Akta menampilkan kesinambungan dasar pendidikan yang sedia ada.

  • Akta berpaksikan pada perakuan-perakuan utama terkandung dalam Penyata Razal 1956.


*************************************************************************************

  1. Bahagian Akta Pendidikan 1996


BAHAGIAN

PERKARA

Bahagian I

Permulaan 

Bahagian II

Pentadbiran 

Bahagian III

Majlis penasihat pendidikan kebangsaan 

Bahagian IV

Sistem pendidikan kebangsaan 

Bahagian V

Penilaian dan peperiksaan 

Bahagian VI

Pendidikan tinggi 

Bahagian VII

Institusi pendidikan swasta

Bahagian VIII

Pendaftaran institusi pendidikan

Bahagian IX 

Pendaftaran guru

Bahagian X

Jemaah nazir sekolah

Bahagian XI 

Kewangan 

Bahagian XII

Rayuan 

Bahagian XIII

Peraturan-peraturan 

Bahagian XIV

Kesalahan dan penalti

Bahagian XV

Pelbagai 

Bahagian XVI

Peralihan dan pemansuhan



2. Ciri-ciri Akta Pendidikan 1996




*************************************************************************************

~ Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013 ~

  • Peraturan pendidikan digubal berpandukan Seksyen 41 Akta Pendidikan 1996.

  • Pendidikan khas di Malaysia kini di bawah tanggungjawab 4 kementerian;

i) Kementerian Kesihatan

ii) Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga  dan Masyarakat

iii) Kementerian Pelajaran Malaysia

iv) Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Sumber Manusia

  • Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif(PPI) termaktub dalam peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013, Akta Pendidikan 1996 yang membolehkan murid (MBK) hadir ke kelas yang sama di sekolah kerajaan atau sekolah bantuan kerajaan.

  • Program Pendidikan Khas di Malaysia dibagikan kepada 3 bahagian iaitu Sekolah Pendidikan Khas (SPK), Program Pendidikan Inklusif (PPI) dan Program Pendidikan Khas Integriti (PPKI).

  • Program disediakan dari peringkat prasekolah hingga sekolah menengah. 

  • Teras utama melaksanakan program pendidikan khas adalah Falsafah Pendidikan Khas pada 1997.


~ Dasar Penolakan Sifar (Zero Reject Policy) ~

  • Pelaksanaan Zero Reject Policy secara berperingkat bermula tahun 2019.

  • Melibatkan semua sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan.

  • Pada 2019, KPM telah mencapai 50% penyertaan MBK di PPI secara penuh dan separa dan menyasarkan penyertaan MBK di PPI sebanyak 75% pada tahun 2023.




Comments

Popular Posts