Akta Perundangan Dan Dasar Di Malaysia
~ AKTA PERUNDANGAN DAN DASAR DI MALAYSIA ~
Pendidikan Khas bermula sejak awal tahun 1920 untuk masalah ketidakupayaan penglihatan dan ketidakupayaan pendengaran.
Pada tahun 1948, pendidikan khas format untuk kanak-kanak buta.
Pada tahun 1954, sekolah persekutuan kanak-kanak pekak ditubuhkan.
Pada tahun 1978, program pemulihan ke atas pelajar lembam.
Pada tahun 1988, program kanak-kanak bermasalah dalam pelajaran.
Deklarasi Hak-hak Kemanusiaan Sejagat
Pada 1948, perkembangan pendidikan khas termasuklah hak bagi setiap individu mendapat pendidikan.
Ia telah ditegaskan dalam persidangan dunia bertemakan ‘Pendidikan Untuk Semua’. pada tahun 1990 yang menyediakan pendidikan tahap rendah kepada kanak-kanak dan mengurangkan buta huruf.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PPB)
Pada 1959, PBB istiharkan Hak Kanak-Kanak Istimewa, mereka diberi hak penjagaan khusus dan bimbingan mengikut keupayaan yang dialami.
Ini telah dinyatakan dalam Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak yang diterima pakai oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu pada 1989.
Akta Pelajaran 1961
Dasar pendidikan khas di Malaysia telah dinyatakan bahawa sekolah khas bermakna sekolah yang menyediakan pendidikan khas untuk murid-murid kurang upaya.
Laporan Jawatankuasa Kabinet (1978)
Kaji pelaksanaan Dasar Pelajaran melalui perakuan 169 yang merupakan satu titik yang membawa satu penekanan kepada perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia.
Kerajaan harus bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah perakuan kerajaan.
Penyertaan oleh badan sukarela dalam memajukan kanak-kanak cacat hendaklah digalakkan.
Akta Pendidikan 1996
Merupakan pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961.
Memantapkan sistem pendidikan kebangsaan sejajar cita-cita Malaysia.
Akta menampilkan kesinambungan dasar pendidikan yang sedia ada.
Akta berpaksikan pada perakuan-perakuan utama terkandung dalam Penyata Razal 1956.
Bahagian Akta Pendidikan 1996
~ Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013 ~
Peraturan pendidikan digubal berpandukan Seksyen 41 Akta Pendidikan 1996.
Pendidikan khas di Malaysia kini di bawah tanggungjawab 4 kementerian;
i) Kementerian Kesihatan
ii) Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
iii) Kementerian Pelajaran Malaysia
iv) Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Sumber Manusia
Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif(PPI) termaktub dalam peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013, Akta Pendidikan 1996 yang membolehkan murid (MBK) hadir ke kelas yang sama di sekolah kerajaan atau sekolah bantuan kerajaan.
Program Pendidikan Khas di Malaysia dibagikan kepada 3 bahagian iaitu Sekolah Pendidikan Khas (SPK), Program Pendidikan Inklusif (PPI) dan Program Pendidikan Khas Integriti (PPKI).
Program disediakan dari peringkat prasekolah hingga sekolah menengah.
Teras utama melaksanakan program pendidikan khas adalah Falsafah Pendidikan Khas pada 1997.
~ Dasar Penolakan Sifar (Zero Reject Policy) ~
Pelaksanaan Zero Reject Policy secara berperingkat bermula tahun 2019.
Melibatkan semua sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan.
Pada 2019, KPM telah mencapai 50% penyertaan MBK di PPI secara penuh dan separa dan menyasarkan penyertaan MBK di PPI sebanyak 75% pada tahun 2023.
Comments
Post a Comment